Výzdoba chrámov
V starovekom Egypte sa pri výzdobe chrámov ( a nielen chrámov ) používali dva druhy reliéfov . Prvý bol tzv nízky reliéf , inak tiež nazývaný basreliéf , ktorý vystupoval z plochy múru . Druhým bol zapustený reliéf , ktorý bol viac alebo menej zapustený do kameňa . Obe techniky majú úplne odlišnú funkciu . Nízky reliéf je krehkejšia a používa sa väčšinou v interiéroch , zapustený viac " zachytáva " svetlo a preto bol určený pre vonkajšie steny . V ramessovském období sa zapustený reliéf používal tiež vnútri chrámov .
Remeselník pod dohľadom kňaza
Remeselníci , ktorí výzdobu chrámu vykonávali , najprv dôkladne očistili múr a sadrou zarovnali nerovnosti . Potom na ňu zakreslili štvorcovú sieť , ktorá im umožňovala presne načrtnúť zobrazenie a hieroglyfické texty . Hieroglyfy sa písali červeným alebo čiernym atramentom . Nákres skontroloval kňaz a keď bolo všetko v poriadku , mohol sa sochár pustiť do diela .
Akonáhle bol reliéf hotový , bol pokrytý tenkou vrstvou sadry a vyfarbený . Na stenách chrámov boli zachytávané najrôznejšie náboženské udalosti súvisiace s božstvom , ktorému bol chrám zasvätený - liturgické výjavy alebo procesia posvätných bárok . Tiež bohovia boli zachytávané v najrôznejších situáciách , ale najčastejšie bolo zobrazenie boha , ako preberá obětiny od panovníka .
Nad každým výjavom bol znak neba a po jeho stranách boli dve žezla vas , ktorá spájala nebo so zemou . Celý súbor tak symbolizoval svet , ktorému vládne princíp Maat a v jeho strede sa nachádzajú božstvá a panovník . Hieroglyfy slúžili len na opis alebo prípadnému spresneniu výjavu . Nad božstvo sa zapisovalo jeho meno , tituly a slová, ktoré prednášal a pred ním bol uvádzaný stĺpec s popisom , čo božstvo poskytuje panovníkovi výmenou za kráľovské obětiny . Rovnako tomu bolo aj u zobrazenej faraóna . Nad ním stálo jeho meno , pred ním stĺpec textu, ktorý upresňoval typ obětiny , ktorú faraón prináša bohovi . Za faraónom bola ochranná formula .
Nielen pre ozdobu
Zobrazenie na stenách chrámov nebola len obyčajnou ozdobou , ale každé zobrazenie malo konkrétny zámer . Pozrieme sa na prvky , ktoré sa vo výzdobe stien opakovali . Spodná časť stien bola poväčšinou nezdobená , v hornej časti bola reliéfne výzdoba usporiadaná do registrov . Stena mohla byť zdobená vlysom cheker , ktorý predstavoval rad vztýčených koncov rákosových rohoží zaviazaných na uzol . Niekedy mohli byť do týchto vlysov zabudované kráľovskej kartuša , niekedy kartuše vlysy nahradili úplne.
Remeselník pod dohľadom kňaza
Remeselníci , ktorí výzdobu chrámu vykonávali , najprv dôkladne očistili múr a sadrou zarovnali nerovnosti . Potom na ňu zakreslili štvorcovú sieť , ktorá im umožňovala presne načrtnúť zobrazenie a hieroglyfické texty . Hieroglyfy sa písali červeným alebo čiernym atramentom . Nákres skontroloval kňaz a keď bolo všetko v poriadku , mohol sa sochár pustiť do diela .
Akonáhle bol reliéf hotový , bol pokrytý tenkou vrstvou sadry a vyfarbený . Na stenách chrámov boli zachytávané najrôznejšie náboženské udalosti súvisiace s božstvom , ktorému bol chrám zasvätený - liturgické výjavy alebo procesia posvätných bárok . Tiež bohovia boli zachytávané v najrôznejších situáciách , ale najčastejšie bolo zobrazenie boha , ako preberá obětiny od panovníka .
Nad každým výjavom bol znak neba a po jeho stranách boli dve žezla vas , ktorá spájala nebo so zemou . Celý súbor tak symbolizoval svet , ktorému vládne princíp Maat a v jeho strede sa nachádzajú božstvá a panovník . Hieroglyfy slúžili len na opis alebo prípadnému spresneniu výjavu . Nad božstvo sa zapisovalo jeho meno , tituly a slová, ktoré prednášal a pred ním bol uvádzaný stĺpec s popisom , čo božstvo poskytuje panovníkovi výmenou za kráľovské obětiny . Rovnako tomu bolo aj u zobrazenej faraóna . Nad ním stálo jeho meno , pred ním stĺpec textu, ktorý upresňoval typ obětiny , ktorú faraón prináša bohovi . Za faraónom bola ochranná formula .
Nielen pre ozdobu
Zobrazenie na stenách chrámov nebola len obyčajnou ozdobou , ale každé zobrazenie malo konkrétny zámer . Pozrieme sa na prvky , ktoré sa vo výzdobe stien opakovali . Spodná časť stien bola poväčšinou nezdobená , v hornej časti bola reliéfne výzdoba usporiadaná do registrov . Stena mohla byť zdobená vlysom cheker , ktorý predstavoval rad vztýčených koncov rákosových rohoží zaviazaných na uzol . Niekedy mohli byť do týchto vlysov zabudované kráľovskej kartuša , niekedy kartuše vlysy nahradili úplne.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.