Texty Rakiev
Objavenie textov na vnútornej stene drevených truhiel z obdobia Strednej ríše podnietilo snahu egyptológov o ich čo najrýchlejšie rozlúštenie . Texty rakiev , ktoré sú typickým doplnkom svojej doby a dopĺňajú naše vedomosti o zmiznutej civilizácii , boli neskôr súborne nazývané " Texty rakiev " . Tieto texty preberali určité pasáže z " Textov pyramíd " , ktoré boli za Starej ríše vyhradené faraónom a od konca Starej ríše sa niekedy objavili aj v hrobkách kráľovien .
Vysokí hodnostári starovekého Egypta dúfali , že je na onom svete čaká druhý život , ale narozdiel od panovníka nemali k dispozícii žiadny text , ktorý by im pomáhal . Privlastnili si teda niektoré časti z " Textov pyramíd " , obohatili ich o iné formula a tým dali vzniknúť " textom rakiev " .
Počas Prvého prechodného obdobia prešiel staroveký Egypt spoločenským nepokojom a radom sociálnych nepokojov , ktoré narušili stabilitu krajiny . Jednotlivý nomarchové ( správcovi krajov ) do svojich rúk sústreďovali od konca Starej ríše čoraz väčšiu moc a teraz začali vystupovať ako dedičný vládcovia a hádali sa o kontrolu nad svojou oblasťou s faraónom . Okolo týchto nomarchů sa vytvorili ozajstné dvormi a nomarchové s ich pomocou spravovali územie , ktorá predtým patrila kráľovskej korune .
Texty na stenách rakiev
Pohrebná výbava v skalných hrobkách týchto osobností bola veľmi rozmanitá a bohatá . Zahŕňala najmä polychrómované drevené modely zdobené štukou , ktoré boli vo svojej podstate trojrozmernú verzií výjavov Nakreslených v období Starej ríše na steny mastabe . A práve v hroboch nomarchů sa prvýkrát objavili " Texty rakiev " .
Hodnostári boli v tej dobe pochovávaní do skriňových drevených truhiel uzavretých plochým alebo mierne vypuklým vekom . Rakvy boli zhotovené z pravidelných dosiek pospájaných drevenými kolíkmi . Z vnútornej i vonkajšej strany boli rakvy pokryté jedinečnými textami a bohatou výzdobou . Zádušný formula na vonkajších stenách mali zosnulému zabezpečiť ochranu niektorých božstiev . Na východne orientované stene rakvy boli v úrovni hlavy znázornené dve oči Vedžo , vďaka ktorým mohol zosnulý sledovať , čo sa deje vo svete živých .
Vysvetlenie života v záhrobí
" Texty rakiev " preberali motívy z " Textov pyramíd " , ale boli obohatené o niektoré nové témy . V pyramíde faraóna 8. dynastie Ibiho v Sakkáre sa objavili niektoré pasáže , ktoré predzaznamenávali budúce " Texty rakiev " . Ibi bol posledným panovníkom , ktorý mal na stenách pohrebnej komory " Texty pyramíd " .
Texty zádušného charakteru neskôr prevzali vyšší hodnostári a nechávali si ich zapisovať na svojej rakvy a zriedka aj na steny hrobiek , stély alebo papyrusové zvitky . Takmer všetky " Texty rakiev " boli objavené na západnom brehu Nílu - od Asuánu v Hornom Egypte až po Kóm el - Hisn na severe . Výnimku tvorí pohrebisko Moal na juhu a Kau el - Kibír , el - Bersi a Beni Hasan v strednom Egypte , ktorá leží na východnom brehu Nílu . Rakvy s týmto typom textov pochádzajú z konca Prvého prechodného obdobia ( 9. a 10. dynastie ) a najmä z obdobia Strednej ríše ( druhá polovica 11. dynastie , 12. a 13. dynastie ) .
Svet temnôt Egypťanov vždy desil . Osud panovníka bola ale daný . Zosnulý faraón víťazne prešiel panstvo bohov aj démonov a pripojil sa k Réovho na jeho bárke . Cestu mu uľahčovali napríklad práve " Texty pyramíd " , vďaka ktorým dorazil do cieľa svojej cesty živý a zdravý a mohol tak zaujať svoje miesto medzi bohmi .
" Texty rakiev " sú písané klasickou egyptčine s početným použitím anachronizmom . V niektorých kapitolách predvídali " Texty rakiev " takzvaného " Sprievodca podsvetím " , vnútorne heterogénnu skupinu zbierok zádušných textov z obdobia Novej ríše .