Obetné formuly
Zamerajme sa teraz na používanie písma v náboženských textoch . Ponecháme bokom náboženské dokumenty zapisované na papyrusy a pozrieme sa na náboženské texty , ktoré sa našli napríklad na obetných formulách , na textoch truhiel , pozrieme sa na Texty pyramíd , na nápisy na stenách hrobiek , na výzdobu chrámov a pochopiteľne tiež na Knihu mŕtvych . Teraz sa podrobne pozrieme na obetné formule .
obetný formula
Mnoho egyptských hieroglyfických nápisov obsahuje obetné formule vytvorené pre konkrétne situácie . Veľkú väčšinu predmetov uložených v zbierkach múzeí predstavujú texty súvisiace s posmrtným životom . Zádušný predmety potrebné k presne definovaným rituálom museli spĺňať určité predpoklady . Tvar a obsah týchto predmetov bol preto presne stanovený . Na mnoho stien chrámov a hrobiek , stély , architektonické prvky a predmety z pohrebnej výbavy boli predovšetkým zapisované stále rovnaké ľahko rozpoznateľné formule .
Obetný formula - ich existencia je doložená od obdobia Starej ríše - sa za celé dejiny faraónske éry príliš nezmenili . To je dokladom ich dôležitosti . Formula bola adresovaná kráľovi , lebo ten bol teoreticky jedinou ľudskou bytosťou , ktorá smela zasväcovať obety bohom , hoci v praxi túto svoju právomoc prenášal na kňazov . Ľudia faraóna žiadali , aby obětiny zasväcoval rôznym bohom - najčastejšie si pritom vyberali zádušný božstva ako boha mŕtvych Usira a pána balzamovanie Anupa . Božstvá potom mala obětiny zásobovať zosnulého .
Základné prvky obetných stel
Obetné formule je ľahko rozpoznateľná , pretože vždy obsahovala nasledujúce základné prvky :
-kráľ obeť dáva
+ Meno jedného alebo viacerých bohov
čo znamenalo " Obeť , ktorú prináša kráľ pre toho určitého boha " . Poradie slov zapísaných hieroglyfy pôsobí trochu nelogicky a nebolo vždy presne dodržiavať . Mená božstiev a kráľov sa totiž niekedy umiestňovala na počiatok vety . V egyptológiu sa tento jazykový jav nazýva " honorifická ( čestná ) transpozícia " .
tak , aby boh dal " alebo dali ( obetinu hlasu )
Obetina hlasu ( invokační obetina ) bola vlastne zaklínadlo a jeho podstatou bolo odriekania zoznamu obiet , ktoré mŕtvi potrebovali . Podľa Egypťanov stačilo ku zhmotnenie predmetu prečítať jeho meno alebo zachytiť jeho obraz . Samotný výraz " obetina hlasu " zahŕňala všetky potraviny , ktoré zosnulý potreboval , niekedy sa ale okrem toho mohol uviesť aj viac či menej podrobný zoznam požadovaných vecí .
pre ducha ka ( nasledovalo meno zosnulého doplnené prípadne o jeho tituly )
Ka bolo zložkou ľudskej osobnosti , životnou energiou , ktorú dostalo dieťa do vienka pri svojom príchode na svet . Túto energiu bolo treba potravinovými obetina udržiavať aj po smrti , aby zosnulý mohol na onom svete prežiť .