Kniha Mŕtvych
Na otázku ako premôcť stvorenia, ktoré žijú v záhrobí a ako sa bez úhony dostať až do Usirovej kráľovstva nájdeme odpoveď okrem iného v " Knihe mŕtvych " . Egyptský názov Knihy mŕtvych - Říkadla pre vychádzaní na denné svetlo .
Ide o súbor náboženských textov na papyrusových zvitkoch , ktoré sa umiestňovali neďaleko múmií alebo priamo na ich ovínadlo . Názov " Kniha mŕtvych " sa začal používať od roku 1842 a zaviedol ho nemecký egyptológ Lepsius .
Rozbor hieroglyfov by vyzeral takto :
vychádzanie
na
denné svetlo
Výraz " denné svetlo " sa ale nevzťahuje ku dňom pre živých ľudí , ale skôr k akémukoľvek princípu svetla , ktoré je náprotivkom temnôt , zabudnutia , skazy a smrti .
Kniha mŕtvych - kniha dlhá 24m
Knihy ukladané do hrobov neboli totožné , pretože každý si vybral zaklínadla , ktorá sa mu najviac páčila . Niektoré knihy sú teda kratšie a naopak niektoré obsahujú všetky alebo takmer všetky zaklínadlá . Takým príkladom je napríklad Aniho papyrus , ktorý je dlhý 24m a široký 40cm . Zvitky boli písané najčastejšie čiernym atramentom v hieratické ( kurzívním ) písme. Nad textom alebo po celej šírke papyrusu boli vinety , ktoré zobrazovali zosnulého spoločne s bytosťami zo záhrobia .
Kniha mŕtvych sa objavila v období Novej ríše za vlády 18. dynastie , ale nešlo o výsledok spontánnej tvorby . Väčšina zaklínadiel vychádzala z textov v sarkofágoch z obdobia Strednej ríše a tie sa zase inšpirovali nápismi vyrytými do stien podzemných priestorov pyramíd z doby Starej ríše .
Staré kúzelné zaklínadla
Poradie jednotlivých zariekadiel sa v knihe definitívne ustálilo počas sajského obdobia , ktoré bolo pomenované podľa nového hlavného mesta Sais . Z tejto metropoly pochádzali panovníci 26. dynastie . Zaklínadla sa obohatila o nové témy, ktorá najčastejšie vychádzala zo starých kúzelných zaklínadiel .
Veľmi známa je napríklad formula č 125 a jej vineta , ktorá obsahuje tzv negatívne spoveď ( " čo má N hovoriť pri vstupe do siene oboch právd " ) . V tejto sieni zasadal Usirův súd , pred ktorým musel zosnulý predniesť vyhlásenie o svojej nevinnosti : " Nezhrešil som proti ľuďom , ( ... ) nepoznal som ničomnosti a nedopustil som sa nepoctivosti , ( ... ) nikto nehladoval moju vinou , atď
Negatívna spoveď bola veľmi dlhá , pretože zosnulý v nej uvádzal asi 40 hriechov , ktoré nespáchal ak tomuto zoznamu sa potom ešte vrátil a ďalej ho rozšíril . Všetko vysvetľuje druhá časť tejto formule : " Čo má N hovoriť pri vstupe do siene oboch právd , aby zbavený bol všetkých hriechov , ktorých sa dopustil . " Inak povedané - bolo jasné , že mŕtvy zhrešil , ale prednesení formuly pred Usirom znamenalo očistu a potom mohol zosnulý vstúpiť do Usiroveho kráľovstva .